Dinosaury prý zabila sopečná činnost, ne pád meteoritu

7. května 2009 v 13:45 | Werush
Dinosaury prý zabila sopečná činnost, ne pád meteoritu

Dinosauři vymřeli kvůli sopkám, které vybuchly v Indii před 65 milióny lety, tvrdí nová studie. Teorie hovořící o okamžitém vymření dinosaurů po pádu meteoritu na Zemi tak dostává další možnou trhlinu. Podle nedávných nálezů dinosauři mohli žít ještě půl miliónu let po pádu meteoritu.

Geoložka Berta Kellerová z Univerzity v Princetonu v New Jersey říká, že dinosaury zabily sopky, nikoli meteorit.
Za posledních 30 let vědci věřili, že obří meteorit, který udeřil na Chicxulub na mexickém poloostrově Yucatán, byl zodpovědný za masové vyhynutí druhů, jako napříkla Tyranosaura Rexe nebo jeho "bratranců".
Nedávno objevené nálezy pozůstatků hadrosaurů v Novém Mexiku údajně dokazují, že i poměrně velcí dinosauři žili ještě půl miliónu let po dopadu asteroidu, který je měl vyhubit. Dosud se soudilo, že drtivá srážka způsobila před 65 milióny let kataklyzma, které přežili jen menší tvorové.
Nicméně tým zkoumající obrovský kráter Chicxulub tvrdí, že vymírání začalo až tři sta tisíc let po dopadu asteroidu.

Vulkanické činnosti nebyla věnována pozornost, tvrdí geoložka
Zkamenělé stopy rostlin a zvířat vykopané na kopcích u El Peňonu v severovýchodním Mexiku ukazují, že vymírání začalo až 300 tisíc let po dopadu asteroidu, říká Kellerová.
"Nyní jsme přišli na to, že skutečným viníkem může být jiná katastrofa, kterou byla vulkanická činnost, jíž zatím nebyla věnována velká pozornost," řekla Kellerová.
Vulkanické erupce otřásly pevninskou plošinou dnešní Indie před asi 63 až 67 milióny lety a vyvrhly do ovzduší obrovské množství kysličníku siřičitého.
Podle Kellerové meteorit, přestože měl průměr dosahující šesti mil, neměl zřejmě žádný vliv na vymření druhů zvířat i rostlin. Naopak právě vulkanické erupce a jimi tvořené mraky kouře mohly blokovat sluneční svit, změnit klima a způsobit kyselý déšť.
Teorie o vymření dinosaurů jsou rozličné. Mezi uváděnými důvody jsou dále například také srážka komet, globální změna klimatu, vzrůstající hladina moří nebo výbuch supernovy.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.